onsdag, mai 11, 2016

A proper outdoor space



God Onsdags formiddag!

Hvis noen hadde fortalt meg for noen år siden at jeg skulle bruke en tusenlapp eller mer på å få det koselig på verandaen, hadde jeg ledd dem i trynet. Ikke har planter vært en stor prioritet i livet mitt, og ikke har jeg hatt en ordentlig veranda. Inntil huseieren lagde oss en helt ny en i fjord.

Vi er så heldige med solforholdene her vi bor. Solen begynner så smått å vise seg på verandaen allerede kl 10 om morgenen nå i mai. Og vi har den utover kvelden også. Det er sol på verandaen når jeg kommer hjem av jobb kl 17. Og det jeg liker best av alt er at det er sol på verandaen på formiddagen, så jeg får nytt solen før jeg drar på jobb når jeg jobber kveld også! Så i år har jeg jammen tenkt å få det trivelig der ute.

I går var jeg på IKEA og kjøpte meg lavendel planter, pletter i luten, blomsterkasser og to ampler til å henge opp. Fra før av hadde jeg et oliventre og laurbærplanter. Jeg er ikke så fan av fargesterke blomster for jeg foretrekker rett og slett det grønne. Så disse plantene er midt i blinken for meg. Og se så fine lavendel og laurbær plantene ble i blomsterkassene da!



Ja, blomsterkassene henger på innsiden av verandaen. Det er fordi både jeg og gubben synes det er vi selv som skal se dem, og på grunn av sikkerhetsnettet til kattene som vil komme opp etterhvert som vi får investert i ett. For i år har jeg lovet meg selv at ett nett skal på plass. Dexter har allerede forsøkt å hoppe opp på rekkverket, så jeg kommer ikke til å klare å slappe av med mindre vi får ett sikkerhetsnett. 

Amplene hadde litt for korte oppheng, så jeg må få tak i litt kjetting slik at jeg får de lengre ned på veggen. Og i forskjellige høyder. Om det er noen som har tips til hvor jeg kan få tak i det, så setter jeg pris på en liten kommentar ;)

Litt lykter, pynt og et fint utendørs teppe er alt som mangler her nå. Og kanskje en lyslenke eller to med pynt fra SOLVINDEN serien til IKEA, så blir det superkoselig her til sommeren! Planen er så klart også å få til noen trekasser til kattene, slik at de får kommet seg litt opp i høyden og speidet rundt. :)





I went to IKEA yesterday to purchase some green plants and pots to decorate our veranda. If somebody told me some years ago that I would ever prioritize money on this I would have laughed in their faces. But this year I would shout "of course!". Because last summer the house-owner demolished the old veranda and built an entirely new one. And now we have a fine outdoor space to use. We are also pretty lucky to have the sun for most of the day, so I want to make us a proper space to spend lazy summer days. And to invite people over on coffee, smoothies, bbq and so on. 

So far it looks pretty good, and I an quite exited to decorate some more!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)