torsdag, mars 31, 2016

9 things I miss

Noen ganger føler jeg at "voksenlivet" er et ensformig og evigvarende vas, og da popper det gjerne opp ting jeg savner som det tydeligvis ikke er så lett å finne tid til. Jeg har så mye annet som må gjøres, for som voksen er det jeg som har ansvaret for at ting blir gjort. Jeg har ikke en liten hybel lengre jeg kan gi faen i å rydde, jeg har ingen mamma som vasker klærne mine eller lager mat. Det er ikke pappa som betaler regningene mine. Og venner har ikke alltid fri på kvelden slik som det var da vi alle gikk på skole. Jeg selv er ansvarlig for alt hjemme, og da blir det naturligvis mindre tid. 

Jeg har ansvar, tilhørighet og en identitet og det er jeg glad for. Men jeg synes det er litt synd at ting jeg pleide å gjøre nå forsvinner i mengden. Så jeg har rett og slett laget en liste for å minne meg selv på disse tingene til når jeg har ledig tid. 



TING JEG SAVNER:


1. Dra på kafé

Jeg har så mange gode minner fra mange kafé turer på videregående og da jeg tok opp allmen påbygging. Så det at jeg og venner gjorde det ofte er en naturlig grunn til at jeg savner det. Nå har vi kaffemaskiner hjemme og det er kanskje en del av voksenlivet å dra til hverandre å drikke kaffe fremfor på kaféer? Ikke vet jeg. Men jeg er ikke like god til å lage Kaffe Mocha eller Søt Chili som dromedar. Det er sikkert. 

2. Lese bok

Det er merkelig nokk vanskelig å finne tid til dette nå for tiden. Før leste jeg på sengen eller etter middag bare for å slappe av. Nå er den enste ledige tiden jeg finner til å lese på bussen på vei til og fra jobb. Eller rettere sagt, det er bare da jeg tar meg tid til det. Her hjemme er pusekatter, xbox og gubben fine distraksjoner.

3. Utforske butikker

Når var sist jeg var å snoket i butikkene på City Lade eller Trondheim Torg vare for å få ett innblikk av hva som var IT nå. Både når det gjelder interør og mote. Jeg husker ikke. Det er kanskje ikke topp prio nå lengre, og det var kanskje lettere å ta turen innom på vei hjem fra skolen før. Likevel, jeg savner å dra på shopping med venner. Og ikke nødvendigvis for å handle noe.



4. Gå tur og ta bilder

Før når det var fint lys ute eller det var noe jeg ville ha bilder av slengte jeg på meg klær og kom meg ut. Ikke svarte at jeg skulle ja mulighetene få gå forbi. Nå lar jeg det lettere skje. For jeg finner sjeldent orket til å dra ut av huset igjen etter jobb eller en hard treningsøkt. 

5. Spontant reise hjem eller lignende

Det er vel det største minuset med å ha katt, det er ikke like lett å bare reise. Selv om jeg aldri ville vært foruten kattene mine er det noen ganger litt irriterende å ikke bare kunne reise bort med gubben. Og når han er på Levanger og studerer er det ikke bare bare å reise bort alene heller. Det må planlegges.



6. DIY

Før gjorde jeg litt av alt av type DIY's prosjekter. Jeg strikket og heklet alt fra skjerf, luer, vesker, smykker osv. Og jeg redesignet en del klær til meg selv. Nå blir det riktig nokk en eller annen sjelden DIY til hjemmet, men jeg må se å prøve å få laget noen julegaver i år. Tidlig å tenke på jeg vet. 

7. Dra til venninner

Joda jeg har venner. Og vi treffes ofte. Men oftes i helgene. Jeg savner litt å dra spontant på besøk eller å få meldingen "lyst på besøk idag eller i morgen?". Vi er voksne, har jobber til ulike tider og andre ting på agendaen en bare venner. Det er ikke like lett lengre, men jeg må bli flinkere på å spørre og finne tid på hverdagene også.  

8. Hyttetur

Åh, jeg har så mange gode minner fra hytta til onkel da vi var små. I en periode var vi seriøst på hytten hver eneste helg. Jeg er så glad for at dette var før jeg ble for gammel og "kul" til å være med. Jeg har uendelige minner fra leking i fjæra, bålkos om kvelden og fisketurer på fjorden. Og til og med ro turer på grunna hvor vi speidet bunnen. Eller alle dagene i solveggen med en god bok, hyttekaffe og selskap. Jeg har før spøkt med at jeg vil investere i en hytte før jeg kjøper hus. Men jeg vet jo at hus/leilighet kommer til å komme først. 



9. Være ute

Da jeg tilbringte hele sommeren hjemme hos foreldrene mine gikk jeg og pappa alltid Fjelltrimmen som innebar å gå 10 fjellturer ut av 16 angitte fjellturer. Det var stas, og et er mange gode minner der. Samtidig har vi hele året vært flinke til å gå rundt vannet der de bor. De første årene i Trondheim bodde jeg i nærheten av Ladestien og brukte den jevnlig. Nå bor jeg mer eller mindre i sentrum og har ikke noe skikkelig tursti ett lite steinkast unna. Jeg kunne godt bodd nærmere bymarken. Det tror jeg både jeg og gubben kjenner på. MEN, det bør ikke være noe hinder for å komme oss oftere ut.

Litt ironisk at jeg skriver dette innlegget på en dag midt i en ukes lang ferie ja. Så jeg må bare få poengtert at jeg bruker tiden jeg har nå til å gjøre litt av disse tingene ;)




Things I miss doing more often:

1. Go to cafés
2. Read books
3. Explore stores
4. Go for walks and take pictures
5. Travel on spontaneous trips 
6. DIY's
7. Visit friends
8. Cabin trips
9. Being outdoors


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)