mandag, februar 29, 2016

Workout why's and motivation

God mandags morgen!

Som jeg nevnte i går trenger jeg å minne meg selv på hvorfor jeg gjør det jeg gjør innen trening og finne tilbake treningsmotivasjonen. Så i steder for å komme med den standard "uken som var" oppdateringen, tenkte jeg å komme med to korte lister. 5 punkter for hvorfor jeg trener slik som jeg gjør og 5 punkter som motiverer meg. 




5 grunner til hvorfor jeg trener som jeg gjør:

1. Bli en bedre løper

Jeg trener slik som jeg gjør for å bli en bedre løper, og treningsopplegget jeg har er med på å hjelpe meg slik at jeg får trent på alle de områdene jeg bør trene. Jeg kan ikke bare løpe og kjøre mengdetrening for å bli en god løper, jeg må huske på å ivareta mobilitet og trene styrke. Jeg trener slik som jeg gjør fordi jeg ønsker å bli en bedre løper. 

2. Holde meg slitasje/skadefri

Jeg har slitt med at musklene som sitter på høyre hoftekam har vært stramme. Som igjen har ført til spenning på iliotibialis båndet som går fra disse musklene og ned til kneleddet. Det har igjen ført til irritasjon i kneet ved repetitive bevegelser som løping. Derfor har jeg ca en økt i uken hvor jeg trener mobilitet for å vedlikeholde og forbedre mobiliteten i disse musklene. Derfor jeg trofast til foam rolleren som jeg bruker veldig mye. Og derfor bruker jeg en liten ball til å trykkbehandle musklene. 

3. Halvmaraton

Målet mitt med all denne treningen er jo å være klar til å løpe halvmaraton i første helgen i september. Med å være klar mener jeg at jeg skal klare å løpe i 2 timer uten å føle smerte i kneet. Og at jeg skal klare det på en passe god tid som jeg vil være fornøyd med. Dessuten er det motiverende å trene for noe, og ikke bare fordi jeg vil være bedre. Men faktisk for et løp hvor jeg faktisk ønsker å prestere godt. 

4. Elsker å løpe

For å være totally cheesy og alt det der så må jeg si at jeg faktisk elsker å løpe. Det er min ting. Min ting hvor jeg er i min sone og glemmer alt annet. Jeg elsker å være bare meg, mine tanker, min kraft og musikken på ørene. Det er deilig og befriende. 

5. En treningsplan gjør det lettere

Ja, det gjør det faktisk lettere å gjennomføre. Igår var første økt på planen jeg ditchet. I nesten 6 uker holdt jeg meg til planen, og det synes jeg er overraskende bra. Det hjelper å ha en plan som sier hva jeg skal trene iløpet av uken. Jeg tror det ville vært en helt annen historie om planen diktaterte når jeg skal trene. 


5 ting som motiverer meg:

1. Resultater

Jeg er en ganske resultatbevist person, å se resultatene er ganske viktig for meg. Ett resultat av treningen jeg gjør kan være å klare å holde en høyere gjennomsnittsfart. Det er jo ett resultat av styrke og løpetrening. Det er jo der jeg ønsker å se resultater fremover, for jeg må øke gjennomsnittsfarten. 

2. Ser fremgang

Litt likt det første punktet, men det blir litt lenger ned i detaljene føler jeg. Fremgang er så mye. Det kan være å komme meg litt lenger ned i en uttøyelse eller at jeg klarer en repetisjon mer på max vekt økten. Det kan være å føle at noe går lettere, eller at jeg løper lettere. Alle de små stegene på veien mot ett resultat. 

3. Mestring

Det er så gøy og motiverende å gå fra trening å føle at jeg har mestret noe. Det kan være en øvelse jeg har slitt med å få til riktig, og endelig har jeg klart det. Det kan være å klare en hang-ups uten strikk. Det kan være å klare å løpe en mil under en time. Eller rett og slett å se at jeg klarer å gjennomføre 5 økter i uken. Mestringsfølelse kommer av fremgang og resultater. 

4. Go'følelsen

Ah, den gode følelsen du sitter igjen med etter en real treningsøkt, den er god ikke sant? Det kan noen gang sitte langt inne å dra på trening, men når jeg går hjem og kjenner på den følelsen så var det verdt det. 

5. Å se effekten i hverdagslivet

Det motiverer meg når jeg ser effekten av trening i hverdagslivet. Det kan for eksempel være å løfte og lempe en trepalle oppå toppen av x antall paller. Dette, kjære lesere, klarte jeg så absolutt ikke da jeg begynte å jobbe på IKEA. Jeg måtte rett og slett dra pallen over på de andre. Nå klarer jeg å ta tak i den, løfte den opp. Og det liker jeg, gjør arbeidsdagen litt lettere. Ellers blir jeg langt mindre sliten av å småløpe rundt en hel arbeidsdag en hva jeg gjorde før. Det er gøy å se at trening kommer til nytte andre steder også en på selve treningen. 


I made two small list trying to motivate myself to keep up. I'm feeling down and heavy, and its not easy to convince myself to get my ass to the gym currently. That is why I need to remind myself why I am doing this, and what good comes of by keeping up. 

5 reasons why I exercise the way I do:

1. I want to become a better runner
2. To keep me from getting any injuries 
3. I plan to participate in a half-marathon run.
4. I simply love to run
5. Sticking to a plan makes it easier

5 things that motivates me:

1. Seeing the results
2. Seeing progression
3. Feeling of mastery
4. That good feeling you get after a workout
5. To see the effect in my daily life

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)