søndag, januar 10, 2016

The first long run workout

God søndags kveld! 

Julen er 100% tatt ned og det er skikkelig tomt i vinduene. Og det er i hvertfall tomt der juletreet stod. Men, til gjengeld har jeg fått mer åpne vinduer og større følelse av rom og luft i stuen. Så litt trist, men samtidig veldig godt. 

Gubben har dratt til levanger igjen, og det er bare meg og pusene hær. Jeg er tung og sliten i kroppen etter årest første joggetur. Ja, litt tungt var det men kilometerene telte seg oppover veldig raskt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for  å løpe i 40 min, men det ble til slutt 8 km på 50 minutter. Jeg selv synes det er veldig bra til å være årets første tur! Det gir meg håp om at det er muligheter for at jeg skal klare å trene meg såpass opp at jeg klarer halvmaraton ett sted mellom 2 timer og 2:15. 



For klare å løpe 8km følte jeg egentlig at jeg løp veldig langt. Jeg løp til Ila, så nesten hele runden rundt elven før jeg løp opp mot festningen. Altså til ene siden av byen og opp helt på andre siden. Den lille røde delen er da jeg måtte ta min første og eneste pause. Jeg er veldig stolt over at jeg hadde sterk nok mentalitet til å holde ut så lenge. Helt frem til da lå gjennomsnittsfarten på 6:05 pr kilometer. Om jeg ganger det med 21km som er ca lengden på et halvmaratonløp så får jeg tid på 1 time og 7 minutter. Give or take.

Ett så langt løp er mer krevende en bare 8 km. Det krever mentalitet, og utholdenhet. Og det er nettopp dette som er poenget med langkjør trening. At jeg skal fokusere på det å holde ut, og ha god nok mentalitet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg de første 4 kilometerene tenkte på akkurat dette innlegget. Da det ble bare jeg, pusten og musikken igjen kjente jeg at det ble tyngre. Jeg må altså finne ting jeg kan tenke på under veis.

Fokus på teknik hjelper også mye. Det å tenke på hvordan jeg løper tar vekk fokuset på hvor sliten jeg er. Jeg er nok en mye bedre løper teknisk nå enn jeg noen gang har vært, men jeg har fortsatt mye å hente inn på teknikk. Jo mer riktig jeg løper jo lettere vil det bli å gjennomføre de lange distansene. Målet er jo å øke tiden på disse langkjørtreningene mine etterhvert. I neste uke skal jeg satse på 9 km innen timen. Men nå er det litt oppvask, før jeg skal se første episode av The Shannara Chronicles. 



We have taken down all of the christmas decor in our windows, and our christmas three. It feels quite empty now, but on the bright side the rooms feels more spacious. It's a bit sad that its over for this time, but at the same time pretty good.

My better half is back at Levanger again, so it's just me and the cats. My body feels pretty heavy and tired after my first run outdoors today. It was hard, but the kilometers went surprisingly fast. I had decided to run for 40 minutes, but I ended at 8km on 50. I myself thinks that's a pretty good start. I may be able train myself up so I can finish a half marathon somewhere between 2 hours and 2,15 hours. 

I ran from one side of the town to the complete opposed site to be able to finish at 8 km. I had one break where I had to walk and give myself a little peptalk. I have a pretty strong mentality when it comes to running but I need to try and improve it. I also noticed that thinking about making this entry kept my thoughts away from thinking about how tired I was. Focusing on technique also helped. I am a better runer technically than I have ever been, but I have room for a lot of improvement. 

But that is what these long run workouts are for. To improve mentality, technique and endurance. 

Now I am going to do some dishes, and whats the first episode of HBO's new serie; The Shannara Chronicles, before I will go to bed. 

1 kommentar:

  1. Wow jeg er kjempe imponert. Du er så flink. Morsomt og spennende å se hvor langt og hvordan det går :)

    SvarSlett

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)