onsdag, desember 16, 2015

The urge to become a better runner

God Onsdag!

Da har jeg vært til fysioterapeuten min for siste gang. Jeg var ikke helt klar over at dette skulle være siste gangen, så det kom som en liten overraskelse, men terapeuten min mener jeg har gjort så bra framgang at det skal godt gjøres å pådra meg samme skade eller andre skader igjen. Nå er bare cluet å trene opp til målet bevist og i riktig tempo. Målet? Vel, det må da nesten bli halvmaraton i september så kart.

Jeg har to lærdommer fra dagens time jeg tror vi aller fleste glemmer/gjør feil i hen hold til trening. Det første er, og jeg siterer "restitusjon er trening".  

Du trenger ikke svette for at det er en treningsøkt. Du må ikke svette for at det er en treningsøkt, restitusjon er like viktig. Og mobilitetstrening er viktig som løper. Jeg tror vi fleste lider av "svette er lik bra treningsøkt"-syken. Jeg skal innrømme det selv at det er vanskelig å se på en lett treningsøkt uten melkesyre og svette på som trening. Og da er det litt lett å glemme at restitusjon faktisk er en del av treningen min. Derfor har jeg fått litt hjelp av terapeuten til å lagge et opplegg hvor jeg har løpetrening, styrketrening, mobilitets trening OG restitusjon.





Og den andre lærdommen er, og jeg siterer igjen "Restitusjon starter før treningen!". Da terapeuten spurte meg om når restitusjon starter svarte jeg det jeg tror vi alle tenker. Rett etter treningen. Nei, det er altså feil. Det starter før, i det øyeblikket du planlegger en økt. Og når du planlegger en økt er det lurt å veie for og i mot ut i fra hvordan resten av uken ser ut. For eksempel: Er det lurt å trene på lørdags formiddag når du vet du er invitert på julebord med god mat og drikke? De aller fleste går vist i denne fellen, inkludert jeg. Jeg har før tenkt at det var lurt å gjøre det unna før, i stedet for å ligge halvdårlig på søndagen å angre, fordi jeg ikke får til å trene dagen der på.

Sannheten er at en slik kveld er du lengre våken, det betyr mindre søvn. I tillegg har du gitt kroppen giftstoffer  altså alkohol. Da klarer ikke kroppen å hente seg inn igjen etter en tung treningsøkt. Det er i likhet ikke noe lurt å trene tungt dagen der på av nettopp samme grunnen. Tren lett. Gå tur, tren yoga eller mobilitet. 

Jeg har vært lite flink å tenke på hva jeg gjør dagene innimellom styrketrening og løping. Jeg er alt for lite flink til å passe på at jeg får nok søvn, og har perioder der jeg er alt for slapp i matveien til å tenke over hvor bra kvaliteten er. Jeg kan være dårlig på uttøying. Og kan finne på å trene hardt to dager på rad. Er det egentlig så lurt å trene max styrke dagen etter du har trenet hurtighet? Er det så lurt å trene utholdenhet samme uke som du har kjørt en knalltung intervall økt? Og er det så lurt å kjøre det samme hele tiden?


Jeg har aldri tenkt på trening på denne måten. Jeg har i alle år satt meg faste dager jeg skal trene, og hva jeg skal gjøre de dagene. Jeg har aldri tenkt på å at jeg enkelte uker kan kjøre tungt med flere økter og roe ned en uke eller to før jeg kjører tung uke igjen. Jeg har aldri tenkt på at en slik variasjon i treningen kan være bra. Jeg er veldig rask med å tenke at vist jeg ikke får kjørt en like tung uke som den forrige har jeg trenet dårlig. Det er nødvendigvis ikke slik altså. En tankevekker for meg.  

Jeg har lenge tenkt å ta opp løpingen litt mer seriøst, og trene for å bli en god en. Og nå ser det ut til at jeg skal få det til. Jeg og terapeuten har laget en oversikt for hva slags type trening jeg bør holde på med for å bli en bedre løper. Jeg må bare legge opp kabalen for månedene frem mot september, sende eksemplar til terapeut for kommentarer så er jeg i gang på nyåret med å bli en bedre løper. Dette er mer en bare trening for meg, det er en hobby og en lidenskap. 

Avslutningsvis vil jeg bare si; Du må alltid legge opp løpet etter hva du skal trene, og hva som er målet. Men ta med deg at restitusjon er trening, og at den starter før ikke etter ;)



Had my last appointment at the physiotherapist today. Strange to know I won't be going back. We talked a lot about how I should plan my training from January towards my goal - half-marathon in september. It is good to have a plan on what I should train to become a better runner. We also talked a lot about something I think most people today forget. 

Firstly, restitution IS a part of your workout regime. If you know you are doing something that includes drinking and less sleep, dont train the same day. Your body won't have what it needs for a propper recovery. Secondly, restitution starts before a workout not after. It's starts when you start to plan your training.  And what you do in the days between workouts is just as important as the workout itself. 

So now I just need to plan it all out, send a copy to my therapist for comments and start working towards my goal. I really want to become a better runner!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)