onsdag, desember 09, 2015

Going home for the weekend

God kveld! 

Da jeg la ut på reisen nordover i forrige uke tok jeg ikke dataen min med meg av den enkle grunn av at jeg ville være til stede. Jeg ville koble litt av fra sosiale nettverk og ta tiden litt tilbake. Jeg så ikke da for meg at jeg ikke skulle få oppdatert bloggen så sent neste uke pga sykdom. Men hey, sånn er livet. Jeg trodde egentlig jeg skulle bli syk i forrige uke da jeg følte meg ganske crap, men det holdt seg heldigvis borte i løpet av helgen. Helt til natt til i går. 

Til tross for at det var utrolig deilig å komme hjem til pusene sov fryktelig dårlig natt til tirdsdag, og våknet flere ganger. Da jeg våknet om morgenen følte jeg meg relativt sliten og slapp, samt det verket både her og der. Så dagen igår endte med dyne og nattpysj på sofaen og med x antall glass med juice og x antall filmer på skjermen. Jeg tilbrakte mesteparten av dagen med å ligge å duppe av i sofaen. Jeg er ikke noe flink til å være syk, men når jeg hverken klarer å holde meg våken eller orker tanker på å sitte på dataen - ja da er jeg bra dårlig og det er best å bare holde seg i ro. 

Planen var jo å legge ut ett innlegg i går og fortelle litt om helgen hjemme i nord. Samt å hylle min flotte pappa litt ekstra. For da kveldsbussen sørover til foreldrene mine suste forbi meg av uante grunner, som da vel og merke var siste buss, kom min fantastiske pappa og hentet meg. Vi var ikke hjemme før kl 2 om natten og han hadde da kjørt mange timer i ufyselig vær. Når jeg skulle hjem til Trønderlag og barteby på mandagen hadde jeg klart å bestille flybillett til en veldig ugunstig tid. Flyet gikk kl 15, og eneste buss nordover gikk kl 7 om morgenen. Men takket være en super pappa slapp jeg å sitte 5 timer på flyplassen, kan kjørte meg jammen til Bodø. Og det til tross for enda en dag med ufyselig vær. Men vi ble enige begge to at jeg burde samkjøre flyene med kollektivtrafikk neste gang - iallfall på vinterstid. Uansett, en kjempe stor takk til deg pappa! Du er fantastisk. 


Men, tilbake til da jeg kom meg nordover og landet i Bodø by på en vindfull og hustru torsdag! Ikke bare var landingen utrolig ubehagelig, for jeg lurte i ett øyeblikk på om det var jeg som var svimmel eller om flyet vinglet til alle rettninger. Jeg viste iallfall at jeg var kommet til rett by da det første som slo meg og lua mi av gårde var motvind. Jeg har bodd i Bodø og er veldig klar over at det sjeldent er vindstille der, men den var relativ kraftig gjennomtrekk på torsdagen. Da jeg kom meg inn til sentrum søkte jeg ly for regn og haggel på LY kafe i det nye bibliotekbygget. Der gulpet jeg ned to kopper svart kaffe og leste bok frem til jeg skulle treffe en kjær venninne. 

Deretter gikk turen videre til BECH frisør i storgata for å trimme på hårfrisyren hos kjære Iselin. Jeg var kommet til det punktet at håret var blitt litt for langt, til det berømte punktet hvor håret begynner å bøye seg til tidenes hoppbakke. For da er det på tide å stusse litt av. Det ble en koselig stund med mye prat, og etterpå dro vi begge videre til OHMA og spiste den beste sushien vi vet om. Jeg kommer aldri til å komme over at jeg må til Bodø by for å finne så god sushi, jeg er litt oppgitt over Trondheim altså. Etter at sushien var spist opp dro vi hjem til Iselin og slappet av sammen. Der ble det julegaveinnpakking, kosing med verdens herligste labrador og skravling. 

Da bussen suste forbi uten å plukke meg opp fikk jeg to timer ekstra sammen med Iselin, til min kjære pappa kom og plukket meg opp. Vi var hjemme ganske sent, så jeg sov naturligvis nokk litt lengre en planlagt fredags morgen. Dagen ble også mest brukt til å slappe av og nyte stillheten på Selstad. Det er en helt unik stillhet, en som man bare kan finne i en liten dal inni mellom bergene. Jeg er kanskje bygdajenta som ble byjente, men jeg kjenner at det er ekstra godt for sjelen å komme hjem til Selstad. Der får jeg en slags indre ro og fredlig stemning. Deilig!






Til middag ble det deilig lapskaus, og ja jeg må si som mamma har sagt mange ganger, det er utrolig godt med middag du ikke har laget selv! På kvelden ble det grønnsaker og dip, sammen med Beat for Beat og Nytt på Nytt. En standar fredagskveld hjemme hos mamma og pappa. Det var nesten litt nostalgisk å se programmene sammen med dem, for det var noe jeg gjorde veldig ofte mens jeg bodde hjemme. Utrolig koselig også! Fredagskvelden fikk jeg og startet med ett nytt strikkeprosjekt. Jeg spurte mamma om hun hadde noe garn å avse slik at jeg kunne få strikket meg ett skjerf, og dermed få begynt på ett av punktene på To-do-før-2015-er-over lista mi. Så kvelden gikk med på å strikke og drikke vin.

Litt rart egentlig at jeg må helt hjem til stille og rolige Selstad, uten data, for å finne tid til håndarbeid. Det ga meg en liten aha-opplevelse. 



I got sick after arriving home in Trondheim after my week home at mum&dads, hence why there haven't been any updates this week.  I didn't bring my laptop with me on the trip because I wanted to take a small break from sosial network and take back time. Time to be there in the moment. I arrived at Bodø at Thursday afternoon, and meet up with a friend before going to the hairdresser to meet up with another dear friend. After she finished my haircut we went out to eat sushi before going back to her place to catch up an relax. 

The bus I was supposed to take down to my home town just drove past me so my dad had to come and get me in the middle of the night. We arrived at my parents house pretty late, so I slept in a little late on Friday morning. I spent much of the day just relaxing and enjoying the quietness. The calmness and quietness at my home place is so soothing. I love coming here just to relax.

At the evening I got to eat dinner made by mum, and I have to agree with her on all the times she have said that getting to eat dinner made by someone else than you is delicious. Later at the evening we had dip and vegetables for snack while watching tv, almost nostalgic as we used to do this often when I lived at home. I also started a knitting project, one of the things on my to-do-before-2015-ends list. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)