søndag, desember 27, 2015

First Christmas Eve at our place

Hei og God jul!

Det er nå over en uke siden jeg sist har oppdatert bloggen, og det er nå på tide å komme igang igjen. Det ble rett og slett en pause fordi jeg ville ta tiden litt tilbake, og fordi jeg ville bruke den tiden jeg hadde før og etter jobb til å bli klar til jul. Å sy gardiner, stryke gardiner osv og sånt tar tid! Og da ville jeg ikke ha det liggene på samvittigheten at jeg ikke oppdaterte. Jul handler om å kose seg, så teknologien fikk ligge litt i ro. 

Men, som alltid, en pause gjør bare godt. Det får meg til å innse hvor mye jeg liker å blogge, og lar meg kjenne på at jeg savner det. Og da kommer jeg alltid tilbake med litt ekstra krutt. Er ikke det bare fint?

Hvordan var julen min? Jo, den var ufattelig fin, fantastisk og ja koselig. Det var den første julen som ble feiret i vår leilighet. Tenk at svigerfamilien kom til oss for å feire jul her! Det setter jeg stor pris på. Det å stelle i stand julefeiring her hjemme hos oss var bare helt fantastisk. Jeg har nesten ikke ord for det.



Julen startet selvfølgelig med lillejulaften, i det øyeblikket jeg kom hjem fra jobb. Jeg kjenner det enda idag, den gleden jeg følte på da jeg gikk fra jobb den dagen, jeg var så sliten og så glad for å få litt ferie at jeg nesten dro fra jobb med tårer i øynene. OG fordi jeg jobbet med så fantastiske folk som ønsket meg riktig god jul med en skikkelig god klem. 

Da jeg kom hjem var det bare å ta på seg nisseluen og begynne med julegrøten. Gubben hadde allerede dratt frem juletreet å satt det sammen. Så etter grøten var det bare å pynte i vei! Som vi koste oss, med vingløgg og stryking av duk og støvsuging av stue. Vi rakk veldig mye før hovmesteren og grevinnen kom på tv'en. Et must å se hver jul! Den kvelden var det veldig deilig å legge seg og tenke "imorgen er det julaften". 


Klokken 10 på julaften satt jeg i nattpysj, med tidenes morgentryne og bustete hår og var klar for julefrokost. Og der dukket gubben opp med bitte liten boks og gikk ned på kne. Og vi gikk fra på være samboere til forlovet. Og champagnen gubben "skulle ha til nyttårsaften" ble sprettet! For en fantastisk start på selve julaften!

Etter frokost var det bare å bare å hive seg ned i sofaen og gjøre seg klar for Tre nøtter til Askepott. Etter på var det bare å komme seg igang med forberedelser til julemiddagen!  Riskrem skulle lages, venninner skulle ringens, rødsaus og kålrot skulle settes på kok. Spente kropper skulle dusjes, pinnekjøtt måtte settes på kok i tide og gavene skulle under treet. Som pusene så fint byttet litt på å slappe av under. 




Og gjett hvem som enda stod usminket og i pysjamas og dekket på bord da gjestene kom - jo jeg! Jeg kan forstå hvorfor mamma alltid er en siste til å ordne seg. Du tar ikke på deg kjole og sminke for å stå å lage mat. Selv om maten er relativ enkel å ordne blir du klam av dampen og det er alltid en fare for å grise på seg. Best å vente med sminke og kjole til etterpå.

Nå skal det og sies at gjestene kom ganske tidlig, så jeg rakk å ordne meg før middagen. Og gubben rakk å pakke inn de siste gavene. Med litt assistanse fra meg. Vi begge kjente veldig på spenningen over om maten ble bra, da det var første gangen vi tilberedte alt dette. 






Men det ble da veldig bra! Det er når pinnekjøtt og kålrotstappe lukten brer seg utover huset at det virkelig er jul. Og maten ble godkjent av gjestene, og da var det bare å klappe oss selv på skulderne, ha mat på fatet og vin/øl i glasset og senke skuldrene. Rett og slett la julefreden senke seg. Jeg tror aldri jeg har spist så mye pinnekjøtt på julaften før, for det smakte vist ekstra godt! 

Etterpå middagen ble det dessert med riskrem og rødsaus, som er hva vi har som tradisjon i min familie. Og selvfølgelig ble det servert julekaffe. Jeg er så glad for all innkjøp av servise vi gjorde tidligere denne måneden, for det er verdt det å ha. Middagsfat, diverse glass og kaffekopper med asjett er på plass, men vi fant flere ting vi fortsatt mangler. Slik som sausnebb og serveringsskjeer.





Etter at middag og kaffe var fortært ble det litt avslapping før vi satte i gang med å pakke opp gaver. Gubben var oppleser og valge tilfeldige pakker. I min familie er jeg vandt med at vi begynner med minstemann som pakker opp en, også nestemann, til alle har pakket opp en og vi startet på ny runde. Så denne tilfeldige oppakkingen var en frisk pust, og veldig koselig. Det var drikke, julekaker og god stemning hele veien!

Jeg koste meg så mye at jeg ikke en gang tenkte på å sørge for ett ordentlig bilde av årets julekjole. Det eneste jeg tenkte på var at gubben måtte ta bilde av meg og. Vel, det gir meg en god grunn til å bruke denne på nyttårsaften også da! 





Vi var overraskende tidlig ferdig med å pakke opp gavene, for en effektiv gjeng! Så da ble det film på tv og avslapping frem til besøket dro hjem. Og akkurat da slo det meg veldig hvor deilig det var å feire jul hjemme. Jeg skulle ikke dra noen plass, jeg kunne bare synke ned i sofaen og slappe helt av. 

Resten av julaften ble tilbrakt i sofaen med min forlovede og pusene. Og jeg må bare få sagt hvor innmari godt det var å være hjemme med pusene hele julaften. De koste seg så ufattelig mye. Klarer du å spotte Jax under juletreet på siste bildet?

SÅ, hvordan var din jul?


Merry christmas!

Oh, christmas eve was so grand! I can't put in words how wonderful it was to celebrate the evening at our place, and with our cats. We could really see how much they enjoyed us being home all day. I am really grateful for that my family-in-law wanted to come to us for the evening. 

It was a new experience for me to make the traditional christmas dinner and dessert, but it was very much approved by everyone. And it really tasted good knowing that me and my partner had made it ourselves. 

After dinner it was time to unwrap the gifts, and we had a great time. Yes, in Norway we unwrap our gifts after dinner on christmas eve. There was drinks, christmas cookies and a jolly atmosphere. 

In all, christmas eve was amazing, how was yours? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)