onsdag, desember 30, 2015

Did I make it?

God Onsdag morgen!

Jeg sitter her med kaffekoppen i hånda så klart, og prøver å forberede meg best mulig på dagen idag. Jeg er ikke helt frisk og har dermed hatt en veldig urolig natt. Gubben har vært syk i julen så det skulle bare mangle at ikke jeg og ble plaget med noe. Spesielt med de temperaturforskjellene vi har hatt. Så heksebrygget står på kok, altså melk, hvitløk og honning. Kjerringråd nr 1 mot forkjølelse, og det har ikke sviktet meg enda. Derfor kjører jeg på!

Men, imorgen er det siste dagen av dette året og jeg har begynt å lure på hva nyttårsforsettene mine for 2015 var, og om jeg har klart dem. Eller har jeg bare glemt dem? Jeg måtte rote litt rundt i arkivet på en annen bloggplattform for å finne dem igjen. 

Målene mine var:
1. Lage middag 2-3 ganger i uka.
2. Prøve ut nye oppskrifter 1-2 ganger i mnd.
3. Bake noe godt i helgene fremfor å kjøpe godis
4. Kutte ned på mengden mat gubben og jeg kaster
5. Bruke kameraet og knipse hverdagsbilder



Jeg er redd jeg allerede nå kan si at det gikk ganske dårlig. Jeg har vært flinkere til å lage meg middag, det har jeg. For jeg husker hvor ofte gubben måtte gjøre det, og hvor ofte jeg rett og slett ikke gadd. Da han ble student på høsten var jeg og pent nøgd å ordne selv. Mens å ble kantinen på jobb også litt flinkere til å merke allergier på middagene de serverer, samt flinkere på litt "sunnere" mat fremfor alt det frityrstekte. Og serverer de fisk spiser jeg gladelig middagen på jobb. Så jeg vil si at dette målet gikk ganske greit.

Mål nummer 2 døde ganske fort ut vil jeg si. Det er litt vanskelig å finne lysten å prøve ut noe nytt etter en lang arbeidsdag. Det er og litt vanskelig å finne ting jeg har lyst til å lære meg. Kanskje er jeg litt for kresen og redd for å prøve? Men når det er sagt så har jeg jo lært meg å lage thaigryte, hvitløksmarinade, potetstappe med mer. Så det kom jo litt godt ut av dette målet.

Mål nummer 3 ble veldig fort glemt, for helt ærlig, det er lettere å kjøpe en pose smågodt en å gå i gang å bake. Dessuten har jeg og manglet en god glutenfri bakebok som sier noe om type mel som skal brukes. For glutenfri bakst er krevende! Til jul i år fikk jeg den perfekte boken, så kanskje jeg skal ta med meg videre dette målet til neste år?

Mål nummer 4 is a though one. Jeg er veldig redd dårlig mat. Jeg er livredd mugg. Det er på grensen til å være en fobi. Jeg hater å se det, blir kvalm og uvell. Så jeg kaster helst maten FØR det skjer. Også er jeg så dårlig på å spise rester, for jeg har sjeldent lyst på rester dagen etterpå. Litt flinkere har vi kanskje vært, men vi har en lang vei å gå enda.

Og mål nummer 5 er en som jeg stadig vekk jobber med. Det har kommet seg veldig etter at jeg startet å blogge igjen tidligere i år, men jeg kan fortsatt være mye flinkere til å bruke det. 

Hva var dine mål, og hvordan gikk det?



So it is Wednesday and tomorrow its the last day of 2015. Thats very strange to think about. It is going to be 2016 soon. I knew I had made resolutions for 2015 but I had to search for them on another blogplatform to find them. 

My new year resolutions for 2015 were:
1. Make dinner 2-3 times a week
2. Try out new recipes 1-2 a month 
3. Bake something good for the weekend instead of buying candy
4. Try to throw less food in the garbage
5. Use my camera more

I did good on the first goal, although the dinners served at work is a lot better now. Less fried food, and better markings of allergies. And whenever they serve fish I eat dinner there. The second goal was a bit difficult, it is hard to find something new to learn every month but I did learn a few things over the year. The third goal was even harder because baking gluten free in general is pretty difficult. The fourth goal was a though one, as I am pretty scared of mould on the food. It is nasty, and makes me nauseous. So I rather throw the food before that happens. But we got a bit better, but still have a far way to go.

The fifth goal was okay, I took a lot more pictures after I started blogging regularly again. I still do forget about it sometimes, and I miss out chances for great photos. I need to get better! 

So how did your resolutions go?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)