mandag, november 09, 2015

All I want to do before 2015 is over

Det er mandagskveld og jeg og pusene tar det helt med ro fremfor peisen. Det er helt greit at jeg fikk gjort en del husarbeid på søndagen at jeg bare kan slappe av idag. Så jeg ligger da her på magen og nyter en god dose Pukka lakris og pepperminte te. 

Humøret er på topp, det å få starte uken med et så ryddig utgangspunkt her hjemme var virkelig verdt det! Enten er verden bare utrolig snill med meg for tiden, eller så er det julestemningen som bringer humøret oppover. Kanskje en liten dose av begge?

Jeg har iallefall tenkt litt på det med Slow Living nå frem mot årets slutt. Det med å ta tilbake tiden. Ro ned. Gjøre ting som handler mer om samvær, nostagli, og glede fremfor teknologi og stress. Tørre å la ting ta tid og være fullstendig til stede i det man gjør. Dermed har jeg laget meg en liten liste over ting jeg har lyst til å gjøre frem mot årets slutt. 



Ting jeg har lyst å gjøre før 2015 er over:

1. Bake pepperkaker 
2. Lage pepperkakehus
3. Lage, skrive og sende julekort
4. Dra på julegrantenning
5. Lage julekrans til ytterdøren
6. Lage julespilleliste (Gjort!)
7. Pynte huset
8. Vaskedag med musikk, gløgg og pepperkaker
9. Spille brettspill
10. Gjemme julegodter rundt om i leiligheten
11. Dra på romjulssalg
12. Lage en snømann
13. Lage snølykter
14. Klippe ut snøflak i pair
15. Strikke ett skjerf
16. Dekorere vinduene med snøspray
17. Besøke familie
18. Kjøpe ett par deilige ullsokker/tøfler
19. Ringe å fortelle noen hvor glad jeg er i dem
20. Henge opp julestrømper
21. Prøve ut gamle konfekt oppskrifter
22. Sitte foran peisen i pysjamas og nyte julekaffe
23. Stå på isskøyter
24. Henge opp mat til fuglene
25. Lage brente mandler



26. Donere penger
27. Lage varm sjokolade
28. Bake 7 slag med julekaker, i hvertfall!
29. Bake julebrød, det har jeg aldri prøvd før.
30. Ha snøballkrig!
31. Gå på jobb med nisselue
32. Pynte klementiner med nellik
33. Gå tur og se på andres julepyntede vinduer
34. Dra på romjulsbesøk
35. Spille kortspill
36. Lese en typisk julebok
37. Se tre nøtter til Askepott
38. Dra ut i marka og lage en snøbenk og tenne bål
39. Kjøpe julekaffe
40. Dra ut på aketur
41. Brenne kongerøkelse og drømme meg bort
42. Lære meg å tilberede julemat
43. Gå tur å bli kald og rød i kinnene.
44. Rive pepperkakehuset på nyttårdsaften
45. Se hvordan kattene reagerer på juletreet
46. Se families og venners pyntede hjem
47. Levere julegaver
48. Sette pris på at ting går sakte når man gleder seg.
49. Dra på førjulskonsert.
50. Pakke inn julegaver.

Denne listen bare vokser og vokser. Jo mer jeg tenker over dette, jo mer kommer jeg på. Selv om noe på listen er noe jeg alltid gjør, er det flere ting her jeg har glemt helt av. Eller ting man som regel bare ender opp med å ikke finne tid ti. Noe krever selvfølgelig snø. Jeg krysser virkelig alt jeg har at jeg får det før året er over. Er det noen typiske førjulsting jeg har glemt nå så rop ut! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)