fredag, oktober 16, 2015

No, it is not that time yet

Her sitter jeg da, en stykk sliten jente, og nyter nyvasket leilighet. Jeg har vært heldig og fått fri idag imot å jobbe en ekstra dag neste uke. (ja den uken blir hard) Og etter ett par dager med sjauing av nye julevarer i butikken så kommer denne fridagen utrolig godt med. Jeg er så sliten! Men på en god måte. Jeg koser meg virkelig, og elsker jobben min i slike perioder som dette. Den gir meg så mye! Også elsker jeg jo julen, hvordan kan jeg la være å være oppstemt og entusiastisk? 

Og nettopp fordi jeg er så glad i julen har jeg lyst til å ta opp dette med at salg av julevarer nå er i gang i mange butikker. Ja, til og med julebrusen er på plass. Nå er tiden veldig moden for folk som skal lage over at "jula kommer så tidlig" eller at "må butikkene virkelig prakke julen på folk i oktober?". Eller det standard sukket "ja... så var julen kommet." Og ikke minst den ene kunden som bare må rope "ER DET JULEVARER DU PAKKER UT?!?!" når jeg står på jobb. 



Til alle som tenker at julen er kommet og at næringslivet starter tidlig med salg av varer osv; Nei, det er da slettes ikke julen som har kommet. Julen er da på langt nær igang. Jeg blir tildels irritert over at folk anser som salg av julevarer som starten på selveste julen. Vi er da i oktober, og etter min mening kommer ikke julen før i midten av desember. Det er da førjulstiden siger over i å være skikkelig jul. Jeg synes ikke vi er i gang med førjulstiden enda heller. 

Det er noe som også irriterer meg; hvorfor glemmer folk førjulstiden? For meg virker det som om de fleste hopper rett fra sommer til jul. Vist de bare hadde hatt tid til å sette pris på det som var nå, tiden og høsten før førjulstiden, ville de kanskje ikke følt at julen ble presset på dem?

Nei, ikke vet jeg. Det jeg vil ha frem er at vi ikke er igang med julen.  Vi nærmer oss sakte mot førjulstiden, som er tiden da vi forbereder oss. Da vi handler gaver, lager adventskalender,  skriver julekort og alle andre førjulstradisjoner. Så det er bare å ta seg en pust i bakken. Nyt høsten. 

Det er heller ingen som sier at du MÅ føle julestemning og glede bare fordi du ser julevarer i butikkvinduet. Du må heller ikke kjøpe noe. Det virker som om folk er så redde for å være fri for julestemning til jul at de blir helt fanatiske.   Du velger da helt selv når din jul starter, det er ingen som prakker den på deg.  

Jeg synes det er synd at dette er en tid mange klager over den fantastiske høytiden vi går imot. Jeg gleder meg til å se alle julevarene i butikken, jeg gleder meg til å kjøpe og pynte når den tiden kommer. Jeg gleder meg til å lage/skrive julekort. Så for min del kan folk bare holde den negative energien for seg selv. De får ikke gjort noe med det, enten de liker det eller ikke er julevarene i butikken. Og dette er en tid jeg synes det er ekstra artig å jobbe i butikk ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)