onsdag, oktober 28, 2015

New loyal friend

Hils på min nye venn! 

Nei, den er ikke lånt fra min fysioterapeut. Og nei, den er heller ikke stjelt der fra. Denne karen hær har jeg investert i selv. Den er svart, den er min egen lille personlige massør og restitusjons-venn. Hils på min trofaste:


Foamroller

Den har jeg kjøpt på XXL av egen lomme, til en helt kurrant pris. Med tanke på hvor mye den bistår meg med synes jeg ikke 349,- er for mye å be om. Jeg kjøpte den på mandag og hittil brukt 2 ganger. Den er litt mykere en forgjengeren, men det er kanskje ikke så dumt. 

Terapeuten min er veldig frempå med at denne lure karen burde vært alle løperes venn. Og jeg har selv i løpet av min behandling fått erfare hvor kjekt det er å bruke den. Ja, du kan bruke den før trening som en del av oppvarmingen. Men for meg er den lagt viktigere etter, som en del av restitusjonstiden. 

I dag var jeg for første gang og kjørte intervall trening på tredemølle på 3T. 30 min inkl. oppvarming og nedtrapping kjørte jeg. Første delen besto av Spurt x1min og gange x1min. Deretter gikk jeg over til spurt x30sek og pause x30sek. Utrolig godt å kjenne på at kondisjonen og hjertepumpen ikke har råtnet helt bort mens jeg har hatt stilstand. 

Etter det var det å rulle for harde livet. Alt skal rulles; bak på leggen, foran på leggen, rumpen,  ytterside av lår, fremside av lår og innerside av lår. Og deretter kjøpte jeg tøyeøvelsene + de mer utfordrene variantene av dem som jeg fikk på siste fysiotime. Jeg finner det veldig positivt at jeg har kommet meg så langt på disse øvelsene at jeg nå ikke lengre bare jobber med å komme meg ned i posisjonene slik at det strekker, men jeg jobber nå mer med å komme meg inn og ut av dem.

Det er tungt, og det krever balanse. Men som terapeuten sier, du skal ikke bare klare å strekke ut, du skal og klare å komme deg tilbake. Du er ikke ferdig når du har klart å strekke så langt som du bare kan. Og mens vi er inne på kloke ord fra terapeuten min så vil jeg avslutte med noe av det som har gitt meg aller mest inntrykk. Og det er hele tre ting så hold dere fast nå!

Først og fremst; "Selvfølgelig er det fint å trene styrke og stramme seg litt opp. Men man skal faktisk klare å bevege seg. Tøye på seg." Og ikke minst; "kroppen er som en bil, den sier ifra. Stopp og reager på gult lys i dashbordet, ikke vent til det blinker rødt, og det ryker av motoren og alt stopper opp. Akkurat som bilen, må kroppen holdes ved like." 

Og sist men ikke minst: "selv om du kan løpe nå, så skal vi ikke avbryte behandligen. Da har du ikke skjønt problemet. Nå skal vi forebygge."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)