torsdag, september 24, 2015

Sleep is for the living

Jeg må lære meg å prioritere å få nokk søvn. Jeg må rett og slett prioritere å legge meg til rett tid. Jeg er så innmari flink til å finne noe som bare må gjøres før jeg legger meg. Enten det er å leke med kattene eller å ta oppvasken. Jeg må lære meg å la ting gå, og tenke at jeg kan jo gjøre dem imorgen. I det siste har jeg vært veldig flink til å sove lite i starten av uken, for så å ende opp med å forsove meg.  Jeg føler meg aldri utvilt når jeg våkner, og jeg er ikke våken før jeg har vært oppe av senga i en til to timer. Jeg kan gjespe så tårene triller. 

Og fysioterapeuten sa til meg "du er veldig aktiv, og når du er det trenger du mer søvn. Det er når du sover at kroppen bygger seg opp igjen, så det er viktig med nokk søvn". Jeg har i det siste prøvd å være flink å ikke bli sint når jeg sover forbi alarmen. Jeg prøver å ta det med et smil og tenke at kroppen trengte mer søvn. Men som jeg skrev i starten, jeg må også lære meg å prioritere å få nokk søvn. Så jeg har satt opp et par punkter til meg selv som jeg tenkte jeg kunne dele med dere. 




1. Lytt til kroppen.

Her har jeg mye å lære, for jeg vil som regel at kroppen skal høre på hodet. Men det vil den jo ikke gjøre, så det er en uendelig kamp. Jeg kan fint takle en natt med lite søvn, men når det blir flere, forsover jeg meg en dag når kroppen har fått nokk. Den sier i fra på så mange måter men jeg ignorerer det. Jeg må skjønne at jeg aldri kommer til å være en av dem som sover 5-6 timer og klarer seg fint på det. Jeg må ha mer søvn. 

En natt kan 6 timer være ok, så lenge det blir 7-8 timer de neste. En dag jeg har trenet vil det være viktigere med mer søvn, kontra en hviledag. Det kan og godt hende jeg får en travel jobbdag på en hviledag, og da er nokk mer søvn like viktig. Jeg må høre etter hva kroppen prøver å fortelle meg igjennom dagen.  Jeg kan godt føle overskudd etter trening, men jeg skal dermed ikke ignorere når kroppen begynner å vasle at hvile er viktig. 

2. La ting være til neste dag

Det er så typisk meg å stå i leiligheten kl 22 og se ting som bør bli gjort. Enten det er oppvask, bretting av klær, rydding av produkter på badet, og rydding generelt. Og jeg er ikke noe flink til å la det ligge til neste dag. Neida, jeg gjør noen av disse tingene og vips så var klokken over kl 23 og jeg kommer meg ikke i seng før midnatt fordi jeg må spise og stelle meg. 

Ingen av tingene som bør gjøres drar noen steder, de er der til imorgen. Selvfølgelig blir jeg gretten av rot, men jeg skal jo sove. Og rot plager meg ikke mens jeg sover. 



3. Slappe av før du legger deg

Igjen, det er altid noe som skal gjøres før jeg legger meg. Og da er jeg lite flink til å bruke den siste timen jeg er våken til å roe meg ned. Det er jo ikke noe lett å få sove når man nettopp har styret rundt i leiligheten. Så jeg må prøve å være flinkere til å ta frem en bok å lese eller sette på rolig musikk å fargelegge i en av de mange fargeleggingsbøkerne mine. Jeg kan ta en av pusene i fanget og kose mens jeg hører på en lydbok. 

Men før jeg gjør dette bør jeg ha spist mat og pusset tennene. For da kan jeg bare rusle i seng når jeg kjenner at øynene begynner å bli tunge å holde åpne. 

4. Finn din rytme.

Hvor mye søvn trenger egentlig jeg? Dette er jeg veldig usikker på. 6 timer er for lite i lengden. Sover jeg 9 timer blir jeg helt ødelagt. Jeg føler meg nesten syk når jeg har sovet for lenge.  7 time kan til tider være for lite. Så kanskje er jeg stereotypisk og trenger 8 timer? Hvis jeg tar utgangspunkt i 7 timer, så kan jeg jo tenke at etter tunge jobbdager og treningsøkter så trenger jeg 8 timer? 

En rytme trenger ikke være hvor mange timer søvn du får, det kan og være å legge seg til en fast tid. Skal jeg på jobb tidlig så må jeg stå opp en gang mellom 6 og 7. Skal jeg da sørge for å få 7 timer søvn bør jeg ha kl23 og midnatt som nogen lunde fast legge tid. 



5. Bruk dagen mer effektivt.

Og kanskje ett av de viktigste punktene, jeg må sørge for å få ting gjort slik at jeg ikke står der kl 22 på kvelden og ser ting jeg må gjøre når jeg prøver å slappe av. Hvis jeg gjør de få MÅ'ene jeg ser rundt i leiligheten først, kan jeg slappe av med noe jeg vil gjøre med god samvittighet. Og når jeg ikke ser noe gjøremål rundt om i leiligheten, eller eventuelt klarer å tenke at det kan vente til imorgen, så vil det jo bli lettere å komme seg i seng tidligere.


Søvn er så viktig for å fungere optimalt. Og søvn har lenge blitt sett på som noe jeg må gjøre. Jeg har glemt å se på det som noe som er viktig og sunt for meg. Kanskje ligger det i Gårdvik's genene at sove kan man gjøre når man er død. Men jeg tror det vil bli så mye lettere for meg å stå opp og føle meg opplagt. Og jeg tror at hverdagen min blir langt bedre når jeg føler meg uthvilt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)