søndag, september 27, 2015

It is sunday again!

Oijda, det er bare 3 innlegg mellom dette og forrige ukes tilbakeblikk. Ser ut til at jeg må skjerpe meg litt, men neste uke skal bli så bra at det tror jeg går som en lek! Jeg har nemlig helt ny energi i kroppen og det kan dere lese om helt nederst i innlegget. Vi kjører på ;)

Ukens favorittsang: Hele to stk





Ukens "hekta på": Morgenkos

Denne uken har minstemann, Jax, vært så utrolig god om morgenen. Han er grunnen til at jeg nesten forsover meg om morgenene. Når alarmene mine ringer er han enten på hodeputen min eller et eller annet sted i sengen. Jeg hører et svakt mjau og vet han har lyst til å kose i armkroken min. Og sånn blir det. Det er vår lille morgenstund. 



Ukens store irritasjon: Forsove seg

Ja jeg har altså gjort det, denne uken også. Når gubben drar tidlig på mandagen, er vi som regel i seng ganske sent på søndag. Det har vært sånn hver eneste gang. Og jeg våkner som regel i det han går ut døren på morgenen, og da blir det lite søvn. Og natt til tirsdag er jeg ikke noe bedre, for da er jeg bare sen i seng rett og slett fordi jeg ikke ser frem til å sove alene. Og dermed har det blitt ganske vanlig å forsove seg på onsdag. Derfor skrev jeg tildigere i uken et innlegg om å være litt strengere mot seg selv og prioritere søvn. Det kan du lese her.



Uken opptur: Rent og pent

Jeg må si at det var ikke feil å prioritere å få støvugd på fredag og vaska heile leiligheten på lørdag. Ja jeg valgte faktisk å bruke lørdags formiddag til å vaske gulv og vaske ned badet med klor. En lørdag! Og det gjør at jeg nå kan nyte hele søndagen uten å føle at det er noe som burde vært gjort. Deilig!!

Ja, og så er jo det at jeg endelig har farget håret en opptur også! :)


Ukens tanke: Perfekt

Jeg er relativt lei av å lese overskrifter som "slik får du perfekt eyeliner", "For å rocke grått hår må du..." eller "Slik får du perfekt <sett in ord her>". Hvem er det som bestemmer at dette er perfekt? Perfekt er så subjektivt. Kanskje personen som skrev om perfekt eyeliner synes den tynne vingede versjonen er best, men hvordan kan hun bestemme at jeg som liker tykk eyeliner ser ut som en panda? Når lot vi andre bestemme for oss hva vi selv synes er perfekt? Perfekt for meg er noe helt annet en perfekt for deg. Dermed driver jeg ikke å presser på deg mitt syn. 

Fra i sommer, utsikt ned på hjemplassen min. 


Ukens etterpå-klokskap: Briller

Tirsdagens arbeidsvakt var rimelig tung, og det fordi hodepinen meldte seg ganske tidlig på dagen. Jeg har opp til flere ganger i det siste opplevd en slags spennings hodepine, som om noen putter ett litt for stramt strikk rundt hodet mitt. Det kan være så innmari mange grunner til. Lite søvn, lite vann, dårlig matvalg, og ikke minst kan det være at jeg ikke har brukt lesebrillene mine på en evighet. Så dermed er det på tide å bruke dem. Og skulle jeg få vondt i hodet til tross for det så vet jeg at det ikke er fordi jeg ikke bruker dem.

Ukens beste kjøp: Å ikke kjøpe noe 

Denne uken har jeg strengt tatt ikke kjøpt noe spesielt. Bortsett fra noen glass jeg kjøpte på mandagen. Glass måtte jeg bare ha, for vi har knust en del - haha. Og de er fine, men ett mer praktisk kjøp til leiligheten. Så jeg vil si at det beste jeg har gjort denne uken var å unngå å kjøpe meg noe annet en praktiske ting. Fordi det blir mye shopping i oslo neste helg. Og da vil jeg ikke kjenne på den at jeg ikke kan kjøpe noe fordi jeg har spandert så mye på meg selv i det siste. 


Ukens motivasjon: Du kan. 

I det siste så har jeg hentet frem ett gammelt motto, og motivasjonstenking. Og det er at hvis du vil, så kan du. Hvis du vil oppnå noe, så får du det til. Hvis du drømmer om noe, så får du det til. Du kan ikke, eksisterer ikke. Litt sånn om med søvn som jeg skriver i neste punkt. Hvist jeg vil prioritere noe, så kan jeg, og jeg vil få det til. Det handler om å tro på seg selv, og ikke skyte seg selv i leggen med å tenke at dette går ikke. 

Fra en søndagstur med veronica, natur er herlig!


Ukens små glede: Søvn.

Jeg har fått det til. Natt til torsdag, fredag, lørdag og søndag har jeg sovet mer en jeg pleier. Jeg har godtatt at selv om jeg ønsket å komme meg opp 7, så har jeg sovet til kl 8. Selv om jeg ønsket å komme meg opp kl 9 idag, lå jeg og gubben og drog oss i sengen til den var godt over kl 10. Og det er så godt å kjenne hvordan batteriene faktisk er oppladdet. 

Jeg har klart å slappe av om kveldene, fordi jeg har prioritert å få ting gjort på dagen. Jeg har klart å se på det å slappe av en time før leggetid som noe som vil gjøre meg godt, istedet for å tenke negativt. Jeg har tenkt at dette klarer jeg og jeg har klart det. Og i kveld skal jeg ikke være oppe til over midnatt som vi alltid pleier, jeg skal fortsette å prioritere søvn, for jeg ser den positive effekten jeg har hatt bare på fire netter. 

Hvordan har deres uke vært?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)