torsdag, august 27, 2015

Hips dont lie

God formiddag! Jeg sitter å nyter de siste supene av dagens siste kaffekopp, tror jeg.  Selv om presskannekaffe er litt mer økonomisk enn kapselkaffe, så drikker jeg langt mere kaffe nå. Men 2-3 kopper om dagen må da gå helt fint eller hva. Jeg er alt for glad i kaffe. På siden av meg har jeg en pus som virkelig kan å slappe av i gråværet. Det er så koselig når pusene ligger på siden av meg og slapper av.


Idag regner det, og jeg hadde egentlig besluttet å ta buss til jobb, men nå ser det ut til å lette litt så kanskje det blir sykkel likevel. Minuset med å sykkle er at jeg har gangsperre etter gårdsdagens treningsøkt og er øm etter fysiotimen. Fordelen er jo at jeg er hjemme tidligere, og det er veldig greit når jeg skal på jobb til kl 8 igjen imorgen.

Og angående fysioterapi, ja jeg har endelig vært på min første time. Jeg gikk lei av å vente på svar fra en annen klinikk, så jeg ringte på tirsdag en klinikk hvor gubben selv har gått. Og jeg fikk søren meg time dagen etterpå. Ikke verst. Timen startet med en hel haug av spørsmål, deretter litt hopp og utfall, før det ble bøy og tøy. Må si jeg lærte en hel del om meg selv på litt over timen jeg var der.


Jeg sover muligens for lite i forhold til mengde trening og fysisk jobb, samtidig som trening hjelper meg å bruke opp den energien som gjør at jeg kan ha vanskeligheter for å få sove. Søvn er viktig, for det er da kroppen bygger seg opp igjen. Jeg bør absolutt kutte ut mengde brødmat, og spise mer mat som gir meg energi. Jeg har få triks og metoder for å takle stress, og få måter å koble av på. Min ukomplette bue under fotene er med på å påvirke måten jeg løper på. og sist men ikke minst høyre hofte er stiv.

Dermed mener fysioterapeuten min at det er hoften min som skal behandles og ikke kneet. Nesten alle av de musklene som sitter på høyre ofte ben var anspente og med på å øke spennet på båndet som går ned til kneet. Dette er med på å skape irritasjon når jeg løper. Så fysioterapeuten avsluttet timen med å legge press på disse punktene, og jeg skal love dere det var ubehagelig. Hadde det vært ett hakk verre hadde det vært smertefullt. Så neste time blir det å legge press på punktene igjen, for å gjennomgå noen øvelser som jeg etterhvert kan gjøre selv for å holde hoftene og musklene myke og avslappet. Terapeuten mener jeg skal være i stand til å løpe innen kort tid.

Og det i seg selv er en gladmelding for min del! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)