torsdag, juli 09, 2015

A night in a tent

Heisann, Jeg er her bedre sent en aldri for å fortelle dere hvordan det egentlig gikk å sove i telt. Rent praktisk så var jeg jo klar over at turen i seg selv kom til å bli grei. Det var selve sovingen i telt som jeg gruet meg til. Samt det å være inneklemt på et så lite område uten de største mulighetene til å komme meg unna om det uheldigvis skulle være en edderkopp som fant veien inn.

Noe av det siste jeg mumlet til gubben var at han ikke måtte skremme meg om det var en edderkopp i teltet når vi våknet, men bare ta den og ti still. For jeg har det innmari fint så lenge jeg slipper å se dem.

Selve sovingen gikk da greiere enn forventet. Jeg må si at soveposen jeg kjøpte meg var innmari behagelig. Jeg våknet flere ganger om natten fordi ubevistheten min ikke klarte å roe seg helt ned, men jeg sovnet like fort igjen. Våknet en gang av at jeg frøs til tross for at jeg sov i mitt tekniske undertøy fra Kari Traa. Men rundt om kring halv 7 våknet jeg glovarm, klam og svimlende svett. Da sto solen rett på teltet, og jeg var pissatrengt nokk til å karre meg ut. Og jammen rakk jeg akkurat å unnagjøre meg med morgenskvetten før hurtigbåten kom dundrene forbi.






Hadde jeg vært hjemme hadde jeg gått rett og lagt meg igjen, men her fristet det mer å holde meg ute. Til tross for hurtigbåtens drønn var det idyllisk, og det måtte bare taes ordentlig inn. Blekstille sjø, sol og skyer som et slør over himmelen. Fuglekvittring og bølger som slo mot stranden. Det var bare å sette seg ned på berget å nyte!

Etter hvert ble det tid for frokost, og menyen bestod av godt stekt bacon og speilegg. Vi fyrte også opp bål med de siste restene av ved vi hadde og lagde oss ordentlig bål kaffe. På rangen av hva god kaffe er så er det bålkaffe som topper. Ingen ting slår akkurat det. Og om noen skulle lure så er det kokmalt kaffe som havner på nr 2, foran presskanne og maskinkaffe. Om det er naturen som får bålkaffe til å smake så fantastisk kan man jo bare undre på.








Etter det tilbrakte vi morgentimene på berget ved bålet hvor vi fikk øye på tre seler som svømte rundt noen berg lengre ut i havet. To av dem fant etterhvert noen stener, som akkurat lå under havoverflaten, som de la seg for å hvile på. Dette fikk det til å se ut som om de bare lå å fløt på havet. Vi koset oss med å følge med på dem i kikkerten.

Den tredje av dem var vist mer fornøyd med å svømme rundt å undersøke. Utrolig artig å få følge med på disse den lille tiden vi fikk med dem. Det var jo på vei til å bli full flo og havet steg etterhvert for mye til at de kunne ligge på stenene mer.





Da var det på tide på pakke ned teltet, samle tingene og ordne sekkene. Gubben ville veldig gjerne fiske litt til før vi dro så da bar det utover til de store bergene igjen. Jeg tok livet med ro mens jeg nøt synet av gubben som var i sitt ess. Om sider tikket det inn en melding om at kyssen var på vei, og da var det på tide å rusle tilbake til parkeringsplassen. For hen herlig tur!

Og om noen lurer - ja, det blir definitivt flere fjellturer på meg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)